Retningslinjer for deltidspladser

Retningslinjer for deltidspladser i Eventyrhaven, Herning Kommune

I Eventyrhaven er barnets mulighed for at deltage og samarbejdet med forældrene afgørende.

Vi forventer, at I som forældre laver en fremmødeplan i Aula. Om det er en standard plan eller I gør det uge for uge – er helt op til jer som forældre. I kan frit placere de 30 timer indenfor den fulde åbningstid-

Fremmødeplanen forventes fuldt og skulle der være behov for justeringer skal det ske i samarbejde med stuens voksne eller ledelsen.

Den maksimale mødetid alt inkl. er 30 timer pr. uge og der kan ikke overføres eller lånes fra andre uger. Skulle I, som forældre, have behov for flere timer i en eller flere uger er det ikke en mulighed kombineret med en 30 timers plads i Eventyrhaven.

Følges planen ikke eller bruges der mere end 30 timer, tager vi initiativ til dialog om dette.

Generelt for Herning Kommune – taget fra Herning Kommune hjemmeside

Deltidsplads kan søges i kommunale og selvejende daginstitutioner, privatinstitutioner og kommunal dagpleje. Pladsen udgør 30 timer om ugen og er betinget af, at mindst 1 af forældrene afholder barselsorlov.

Ansøgning om deltidsplads skal sendes via Herning Kommunes hjemmeside på barn.herning.dk og der skal medsendes dokumentation for orlov. Ansøgningen skal modtages senest 1 måned før deltidsplads i en kommunalt dagtilbud skal påbegyndes og senest 2 måneder før, hvis det er i en anden kommune eller i en privat institution.

Deltidsplads kan påbegyndes den 1. i en måned. Du skal vedhæfte dokumentation for aftalt barselsorlov. Den periode du oplyser på ansøgningsskemaet, er den periode, du maksimalt kan bevilges 30 timers plads.

Kommunen skal varsles om planlagte afbrydelser af barselsperioden eller ophør heraf. Hvis barnet/børnene skal udmeldes fra dagtilbud, skal opsigelse ske i henhold til gældende udmeldelsesregler i det tilbud barnet benytter.

Når retten til deltidsplads ophører, konverteres pladsen/pladserne til fuldtidsplads i samme daginstitution.

Det enkelte dagtilbud kan have retningslinjer for hvordan 30 timers pladsen kan benyttes og hvilken afdeling/stue pladsen kan benyttes i.