Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø

Det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø

Som barn skal man have mulighed for at lege, trives, udvikle sig, og lære i sunde fysiske, psykiske og æstetiske miljøer. At være i inspirerende rammer inde og ude, der er fleksible og støtter leg og læring er afgørende for barnet. Børn mødes med respekt og ligeværd af voksne, der guider, vejleder og som sikrer, at alle børn oplever sig vigtige for dem selv og fællesskabet. I Eventyrhaven skal læringsmiljøerne inde som ude emme af ”her har vi lyst til at være”. Rammer, som er indrettet hyggelige, tydelige i sin funktion og hvad man kan og må, samt på samme tid både inspirerer børnenes fantasi og kreativitet. Lyd, luft og lys skal være muligt at regulere i forhold til børnegruppen. 

I Eventyrhaven arbejder vi i fleksible læringsmiljøer, for at sikre det psykiske børnemiljø. Læringsmiljøer der rummer bevægelser, fordybelse og rum til ”bare at være” og indretning, som gør det nemt at skifte fra et læringsmiljø til et andet. Både børn og voksnes bevægelsesmønster og dagens opbygning er tænkt ind i rummenes funktioner, så rummene og læringsmiljøerne understøtter og komplementerer hinanden. På legepladsen arbejder vi med en indretning der både er tydelig og fleksibel. Hvad, der er tilgængeligt og hvornår, skal være tydeligt for alle børn og være tilpasset den aktuelle børnegruppe.

I Eventyrhaven understøtter både det fysiske, psykiske og æstetiske et ressourceorienteret børnesyn, hvor børns handlinger betragtes som initiativer, der bygger på intentioner. Det er altid de pædagogiske voksnes opgave at være nysgerrige på, om børnemiljøet understøtter børnenes intentioner, ressourcer og kompetencer, samt giver plads til både de små og store børnefællesskaber.

For at vi lykkes i Eventyrhaven skal vores børnemiljø afspejle det, som børnene vil – med andre ord er børnenes perspektiv afgørende for, at vi lykkes.