Det brede læringssyn
I Eventyrhaven handler det pædagogiske læringsmiljø ikke om undervisning eller indlæring i traditionel forstand, men om børns dannelse og mestring.
”I Eventyrhaven skal børnene lære livet”
I Eventyrhaven ser vi læring som en integreret del af alle børnenes liv. Læring foregår hele dagen og på tværs af barnets arenaer, og derfor ser vi både forældre og nærmiljø som en aktiv medspiller og aktør i forhold til børns læring.
I Eventyrhaven arbejder vi didaktisk ud fra et bredt læringssyn. Her arbejder vi med at skabe læringsmiljøer hele dagen og udnytte de fysiske rammer både ude og inde. Der er rum til både stille og vilde lege. Materialer og legetøj organiseres og gøres tilgængeligt, så det inspirerer til leg og aktivitet.
Vi understøtter læringsmiljøer der veksler mellem børneinitierede, voksenplanlagte aktiviteter og rutinesituationer og den pædagogiske tilgang er baseret på en legende og eksperimenterende tilgang, sammen med at vi inddrager børnenes perspektiver.
I Eventyrhaven fremmes børns læring ved at udforske, eksperimentere, slippe fantasien løs og turde at fejle.
”Kun ved at turde at fejle, tør vi at lære”
For at understøtte børnenes læring, er det vores ansvar, som pædagogiske medarbejdere, at skabe et trygt, inspirerende læringsmiljø, hvor alle børn med deres forskellige forudsætninger kan deltage. Børnene skal opleve plads, tid og ro og med respekt for deres udgangspunkt. Pædagogiske medarbejdere er derfor fokuseret gennem nærvær og nysgerrighed at følge børnenes spor og interesser, for at kunne støtte og guide børnene i de aktiviteter/lege, de selv er optaget af, og støtte dem i fordybelse, hvor de har valgt at være.