De pædagogiske læringsmål:
Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år. De to pædagogiske mål er følgende:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
I vores arbejde med kultur, æstetik og fællesskab understøtter personalet børnene i at lykkes med følgende:
Er fantasifuld og kreativ:
• deltager og skaber rolle- og regellege med forskellige temaer og udtryksformer.
• udfolder sine idéer i konkrete kreative aktiviteter.
• former i ler, tegner, fortæller historier, synger, danser, klæder sig ud og kombinerer nogle af disse.
Er opmærksom på egen og andres kulturer:
• leger rolle- og andre børnelege, hvor forskellige kulturelle aspekter indgår.
• genkender traditioner og tilbagevendende begivenheder fx fastelavn, sommerfest osv.
• undersøger og vil gerne forstå det, der er anderledes.
Er deltagende i forskellige kulturelle oplevelser:
• deltager i dagtilbuddets traditioner.
• kan lide at kigge på og tale om billeder og kunst fx i bøger, på tablet eller lignende.
• kan genfortælle et eventyr eller en fortælling.
• vil gerne deltage i højtlæsning og se teater, tegnefilm, børnefilm mv.
Foruden ovenstående er der fokus på følgende:
Vi vil give barnet adgang til materialer, redskaber og moderne medier, som kan skabe kreativitet
Vi vil arbejde med barnets evne til fordybelse og koncentration samt sang, dans og bevægelse
Vi vil have årstidsbestemte aktiviteter, mærkedage og traditioner samt fejre barnets fødselsdag
Vi vil besøge de kulturelle steder i lokalområdet, f.eks. kirken, plejehjemmet, bibliotek, møllen
Vi vil øve barnet i at vente på tur, kunne tåle ikke at blive valgt først, at stå i kø
Vi vil udfærdige et billedmateriale, der viser hverdagen i institutionen
Vi vil inddrage forældrenes kompetencer og viden når det giver god mening
Vi vil være åbne, nysgerrige og forstående overfor forskellighed og mangfoldighed
Vi vil benytte "Fri for mobberi" og " Trin for Trin" i arbejdet med de etiske og moralske dilemmaer
Vi vil arbejde med forskellige kulturer, forskellige traditioner